De ervaringen van Randy en zijn moeder

Randy is 18 jaar oud. Hij gaat momenteel naar de Aventurijn in Almere. In zijn vrije tijd kijkt hij graag naar filmpjes over treinen en drummen. Ook vindt hij het leuk om te fietsen en naar Pokémon filmpjes te kijken.

Randy gaat sinds zijn 4e met het leerlingenvervoer naar school. Doordat hij autisme heeft, is het reizen met de bus lastig voor hem. Voorafgaand aan het traject had zijn moeder wel twijfels: zou hij wel in- en uitchecken, zou hij wel op het goede moment uitstappen, kon hij zich voldoende concentreren en opletten en zou hij de drukte om zich heen aankunnen? Ondanks deze twijfels wilde ze wel graag dat Randy zou onderzoeken of het mogelijk zou zijn om met de bus naar school te gaan. Randy wist voorafgaand aan het traject nog maar weinig over het reizen met de bus.

Het traject dat is geoefend, bestaat uit 10 minuten lopen naar de bushalte, een busreis van 10 minuten en daarna een kwartier lopen naar school. Randy hoefde dus niet over te stappen. Wel moest hij twee looproutes leren.

Randy vond het oefenen erg spannend, maar wel heel leuk. Zowel zijn moeder als het reismaatje verbaasden zich erover hoe snel hij het oppakte. Hij bleek zich goed te kunnen concentreren in de bus. Dit maakte dat hij het in- en uitchecken, het indrukken van het stopknopje en de looproutes vlot onder de knie had. Wel bleef hij het erg spannend vinden. Om deze reden werd het oefenen langzaam opgebouwd en werd vooral ingezet op het zelfvertrouwen. Zo ging bijvoorbeeld het reismaatje een keer de hele route mee terwijl ze op een paar meter afstand bleef. Zowel in de bus als bij het lopen. Zo kon Randy de route zelfstandig afleggen en terugvallen op het maatje als dat nodig was. Randy vond dit erg fijn.

De moeder heeft zeer goede ervaringen met het reismaatje. Er was goede communicatie, het was altijd duidelijk hoe ze het aanpakte en ze kwam met goede initiatieven en ideeën. De moeder was heel blij met haar en haar begeleiding.

Randy loopt momenteel twee dagen in de week stage. Daar gaat hij met het leerlingenvervoer naar toe. Op de overige dagen gaat Randy met de bus naar school. Hij vindt dit nog steeds spannend, maar al wel minder dan in het begin.

De moeder merkt dat Randy meer zelfvertrouwen heeft gekregen door het project. Ook merkt ze aan hem dat hij het erg leuk vindt om meer zelfstandig te zijn (in het openbaar vervoer op dit traject).

 

Contact