Meer mogelijk maken binnen onderwijs
Scholen zien de normen voor vroegtijdig schoolverlaten steeds verder dalen. Een sluitend regionaal vangnet om alle jongeren van 12-23 jaar zonder startkwalificatie optimaal te ondersteunen in het vinden van een passende plek. Digitale geletterdheid als verplicht onderdeel binnen het onderwijscurriculum. Ongewenste seksuele handelingen bij 1 op de 4 meisjes in het speciaal onderwijs. Het voldoen aan de zorgplicht voor kwetsbare leerlingen binnen het Passend onderwijs. De focus op preventie en vroegsignalering en wat dit vraagt van leerkrachten. Het zijn actuele thema’s die vragen om kennis, expertise en innovatieve oplossingen om kwetsbare leerlingen mee te kunnen laten doen en tegelijkertijd onnodige (maatschappelijke) kosten te voorkomen.
De oplossing is meedoen
MEE heeft jarenlange ervaring in het herkennen van en omgaan met mensen met een beperking. Hierdoor weten wij als geen ander wat ervoor nodig is om leerlingen mee kunnen blijven doen in het onderwijs. MEE fungeert als kenniscentrum op het gebied van inclusie (meedoen) en helpt onderwijsinstellingen bij hun vraagstukken op het snijvlak van wens, verplichting én voordeel. Door middel van de unieke, integrale werkwijze zorgt MEE voor een succesvolle en duurzame implementatie dat het mes aan twee kanten doet snijden. Met specialistische expertise, advies en projectleiding, trainingen of de uitvoering van complete integrale concepten. Waarin de aantoonbaar effectieve werkwijze van MEE als een rode draad doorheen loopt. Zo maken we meer mogelijk binnen het onderwijs.
Enkele voorbeelden
- Inzicht in ‘quick wins’ op het gebied van schriftelijke, digitale, mentale, beleidsmatige of fysieke toegankelijkheid met inzet van ervaringsdeskundigen
- Deskundigheidsbevordering op het gebied van het herkennen van en omgaan met leerlingen met een beperking in relatie tot specifieke onderwerpen, zoals mediawijsheid, grensoverschrijdend gedrag en loverboyproblematiek
- Vroegtijdig herkennen van problemen en deze direct aanpakken met een deskundige schoolmaatschappelijk werker als spil tussen leerling, ouders, school en organisaties op het gebied van zorg en ondersteuning
- Samen werken aan de ontwikkeling van kinderen met een ontwikkelingsachterstand of lichamelijke beperking in de kinderopvang of het basisonderwijs
- Invliegen van specifieke kennis op actuele onderwerpen in de klas met gastlessen, projecten en cursussen, zoals mediawijsheid, omgaan met geld, seksualiteit en relaties of bv. weerbaarheid
- Preventief ondersteunen van de brug van school naar school of van school naar werk door doelgericht aan de slag te gaan met het toekomstplan
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met een van onze Adviseurs Inclusie via T 088 633 0 633 of maak gebruik van het contactformulier onder ‘Eens sparren?’.
MEE streeft naar een samenleving waarin iedereen naar vermogen mee kan doen, een inclusieve samenleving. Daarom willen we er, samen met onze partners, alles aan doen om meedoen mogelijk te maken. Door anderen daarbij te ondersteunen en onze kennis te delen, bereiken we samen meer.